ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«ԱՐՎԵՍՏԸ ՉՊԱՐՏԱԴՐՎԱԾ ԴԻՎԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ՇԱՏ ԿԱՐԵՎՈՐ ՏԱՐՐԵՐ Է ՊԱՐՈՒՆԱԿՈՒՄ»

«ԱՐՎԵՍՏԸ ՉՊԱՐՏԱԴՐՎԱԾ   ԴԻՎԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ՇԱՏ   ԿԱՐԵՎՈՐ ՏԱՐՐԵՐ Է   ՊԱՐՈՒՆԱԿՈՒՄ»
27.04.2012 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրեն, կինոռեժիսոր ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ, որն օրերս է վերադարձել Ստամբուլից, որտեղ, իբրև ժյուրիի անդամ, մասնակցել է Ստամբուլի 31-րդ միջազգային կինոփառատոնի շրջանակներում կայացած Հայաստան-Թուրքիա կինոպլատֆորմի (ՀԹԿՊ) հերթական աշխատաժողովին: Հիմնականում այդ թեմային է անդրադառնում մեր զրույցը:

«ԱՐՎԵՍՏԸ ՉՊԱՐՏԱԴՐՎԱԾ ԴԻՎԱՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ՇԱՏ ԿԱՐԵՎՈՐ ՏԱՐՐԵՐ Է ՊԱՐՈՒՆԱԿՈՒՄ»

-Պարո՛ն Խաչատրյան, երբվանի՞ց է գործում ՀԹԿՊ-ն:

-Չորս տարի առաջ, երբ մեր երկրի նախագահը նախաձեռնեց «ֆուտբոլային դիվանագիտությունը», կինեմատոգրաֆիստները մեծ ոգևորությամբ սկսեցին մտածել հայ-թուրքական համատեղ ծրագրերի մասին: Եթե անում ես միջազգային կինոփառատոն, իրավունք չունես մերժելու որևէ երկրի ներկայացրած հայտը: Արվեստագետները, արվեստի փոխանակման միջոցով, բացում են այլընտրանքային ուղիներ: Արվեստը չպարտադրված դիվանագիտության շատ ավելի կարևոր տարրեր է պարունակում, քան բուն դիվանագիտությունը: Այս մտայնության արդյունքում ստեղծվեց ՀԹԿՊ-ն, որը հետաքրքրություն առաջացրեց բոլորիս մեջ: Բոլորս ենք տառապում ցեղասպանության խնդրով` յուրաքանչյուրս մեր հիշողությամբ, մեր ապրումով, մեր վերաբերմունքով: Համատեղ ծրագրեր ստեղծելու գաղափարը և՛ Թուրքիայի, և՛ Հայաստանի արվեստագետների համար միանգամից ընկալելի եղավ: Այս ծրագրերի շուրջ համախմբված են մեզ համար բարեկամ մտավորական թուրքեր, ովքեր քաղաքական ընդդիմադիրներ են Թուրքիայում, և նրանք մտադիր են խոսել ցեղասպանության մասին` արվեստի լեզվով: Սա հայկական դիվանագիտության համար շատ կարևոր բան է: Եղեռնի 100-ամյակի տարելիցին մենք նախատեսում ենք անել ծրագիր և ցույց տալ, թե ինչպիսի ֆիլմեր են նկարել այդ թեմայով հայ, թուրք, քուրդ ռեժիսորները` հայ-թուրքական կինոպլատֆորմի շրջանակներում: Ներկայացվող ֆիլմերի 90 տոկոսը եղեռնի մասին է. եղեռնի սարսափի, հետևանքների, դրանից տուժած, ազգությունն ու հիշողությունը կորցրած, այսօր իրենց ինքնությունը վերագտնող մարդկանց մասին: Դա շատ կարևոր ճանապարհ է թուրքական հասարակությանն իրազեկելու պատմական ճշմարտությունը: Այնտեղ կան մարդիկ, որոնք ընդունում ու ցանկանում են իմանալ այդ ճշմարտությունը, կան և այնպիսիք, ովքեր պայքարում են դրա դեմ, ժխտում: Ոմանք ենթարկվում են վերևի պարտադրանքներին:

-Այսինքն` իրենց երկրի իշխանությունների՞:

-Ոչ միայն իշխանությունների: Թուրքիայում կան նաև մտավորականներ, ովքեր դեմ են մեզ հետ համագործակցող իրենց հայրենակիցներին: Բայց մեր շուրջը հավաքված են շատ լուրջ արվեստագետներ, գիտնականներ, պրոֆեսորներ, ովքեր կողմ են և այսօր անհանգստացած են ցեղասպանության ճանաչման հարցով: Եվ դրա ճանապարհներից մեկն էլ այս ծրագիրն է, որով մեզնից ոչ պակաս ոգևորված են այդ մարդիկ: Միշտ էլ մեր ծրագրերում եղեռնի թեման եղել է առաջնային, բայց այդքան ընդգծված չի եղել, ինչպես հիմա: Մենք ունենք տաղանդավոր երիտասարդ ռեժիսորներ, ովքեր կարծես խուսափում էին թուրքերի մոտ բացեիբաց ցեղասպանության թեմայով խոսելուց: Դիմում էին «զարտուղի» ճանապարհների` սիրային պատմություններ, ճամփորդական մոտիվներ և այլն: Բայց թուրք ռեժիսորներից և ժյուրիի անդամներից յուրաքանչյուրն իր ելույթում բազմիցս գործածեց «գենոցիդ» բառը: Արդեն սովորական է դարձել նրանց համար այդ բառը: Դա նրանց կողմից ընդունելի իրողություն է, և մեծ է այն ճանաչելու ցանկությունը:

-Միշտ է ասվում, որ այնքան կարևոր չէ այդ ճշմարտության ընդունումը Օբամայի, Սարկոզիի կամ արևմտյան այլ լիդերի կողմից, որքան հենց Թուրքիայի, թուրքերի կողմից: Հիմա մենք այդ ճանապարհի՞ն ենք:

-Այս ճանապարհը, այս կինոքաղաքականությունը լուրջ մարդկանց համար մի դաշտ են ստեղծում, որն անխուսափելիորեն ընդլայնվելու է: Այդ մարդկանց խոսքը տարածվելու է իրենց ուսանողների, երիտասարդ ռեժիսորների, գործընկերների շրջանում:

-ՀԹԿՊ-ի ժյուրին հայկական և թուրքական 5-ական նախագծերից նախընտրեց Դևրիմ Ակկայայի ու Ջոզեֆինա Մարգարյանի ներկայացրած «Գյավուրի թոռները… Իմ ազգությամբ հայ պապիկը»` շնորհելով 10000 դոլար մրցանակը: Ի՞նչ նախագիծ է այն:

-Այդ ծրագիրը շատ տպավորիչ էր: Ռեժիսորը ներկայանում է որպես թուրք, իր ընտանիքում բոլորը թուրք են համարվում: Նրա մոտ ի հայտ է գալիս ինչ-որ անհասկանալի հիվանդություն, որը ոչ մի կերպ չի բուժվում: Բժիշկը եզրակացնում է, որ իրենց տանն ինչ-որ գաղտնիք կա, չբացահայտված ինչ-որ առեղծված, որը դարձել է տկարության պատճառ: Երիտասարդը գնում-հասնում է իր նախապապի գյուղը` Աքչադաղ, խորանում սեփական արմատների որոնման մեջ, ու պարզվում է, որ իր նախնիները եղել են հայեր, բայց թաքցրել են իրենց ինքնությունը: Հիմա ամբողջ այդ գյուղը ոտքի է կանգնել` պարզելու համար իր արմատները: Մարդիկ ուզում են հասկանալ, թե ովքեր են իրենք` հա՞յ են, քո՞ւրդ, հո՞ւյն… Այս բաները մի քանի տարի առաջ չէին ասվում, իսկ հիմա շատերն են բարձրաձայնում իրենց ոչ թուրքական ծագման մասին: Ֆիլմի պրոդյուսերը` Ջոզեֆինան, Աթենքից է: Նա իրենց տանը պատմում է, որ մի թուրք ռեժիսորի հետ ֆիլմ է նկարում, ներկայացնում է սցենարը, և ի՞նչ է պարզվում. Մարկոս ազգանունը կրող և Թուրքիայից Հունաստան գաղթած իր ծնողները խոստովանում են, որ իրենք ևս ազգությամբ հայ են, թեև միշտ թաքցրել են այդ ճշմարտությունը: Այս ծրագրին հիացմունքով վերաբերվեցին թե՛ թուրք, թե՛ հայ կինեմատոգրաֆիստները: Հաջողված այլ ծրագրեր էլ կային, ու եթե հնարավոր լիներ, կարելի էր ոչ թե մեկ, այլ 7-8 ծրագիր հովանավորել: Ինքնին հասկանալի է, որ մենք պիտի խոսենք ցեղասպանության մասին, բայց մեր խոսելն այնքան ազդեցիկ չէ, որքան թուրքերինը: Այդ պատճառով էլ ես իսկապես ոգևորված եմ հայ-թուրքական այս համատեղ նախաձեռնությամբ և այն փաստով, որ թուրքերն են սկսել խոսել Հայոց ցեղասպանության մասին:

-Այս տարի պլատֆորմի աջակիցը «Եվրասիա» համագործակցության հիմնադրամն է: Առհասարակ, ինչպե՞ս են հայթայթվում նյութական միջոցները:

-Այս ծրագրում ընդգրկված են միջազգային բավականին ազդեցիկ կառույցներ: Հովանավորում են ծրագիրը և՛ Ստամբուլի միջազգային կինոփառատոնը, և՛ «Անատոլու կուլտուրը»: Վերջինս խորությամբ զբաղվում է հայկական հարցով, Հայոց ցեղասպանության մանրամասներով, հավատափոխ հայերով, քրդերի, ազգային այլ փոքրամասնությունների խնդիրներով: Սրանք շատ լուրջ մարդիկ են, իրենց գործի գիտակներն են և հայերի, Հայաստանի համար չափազանց կարևոր բարեկամներ են:

-ՀԹԿՊ-ի նախաձեռնությունը, ի վերջո, հայկական կողմի՞ց է եղել, թե՞ թուրքական:

-Երբ մենք «Ոսկե ծիրանի» շրջանակներում ցուցադրում էինք թուրքական ֆիլմեր, թուրքերն էլ իրենց մոտ էին փորձում ցուցադրել հայկական ֆիլմեր: Խոսակցություն ծավալվեց այդ թեմայով: Թվում էր, թե իսկապես թուրքերը հասունացել են այնքան, որ պիտի ստորագրեն փաստաթղթերը, բացեն ճանապարհները, որովհետև փակ սահմանները դժբախտության, անիմաստ թշնամության պատճառ են: Ինքնըստինքյան այդ ծրագիրն ստացվեց: Նմանատիպ ծրագրեր շատ կան: Բայց դրանք այնքան տեղայնացված չեն, որքան մեր ցավը, մեր ազգային դժբախտությունը: Եվ սա է ամենակարևոր նյութը, որը պիտի դառնա թուրքերի հետ խոսակցության, քննարկման առարկա:

-Հայկական կողմի ներկայացրած կինոնախագծերը Ձեզ գոհացնո՞ւմ էին` իբրև պրոֆեսիոնալի:

-Շատ դեպքերում լավ ծրագրեր, սցենարներ են լինում, բայց անիմաստ է դրանք հայ-թուրքական պլատֆորմի շրջանակներում ներկայացնելը: Այս դեպքում առաջնահերթությունը տրվում է թեմային, դրա քաղաքական հնչողությանը, թեկուզ և բավականաչափ բարձր չլինի ֆիլմի գեղարվեստական որակը: Մեր թուրք գործընկերները, բավականին դժվարությամբ դիմանալով իրենց հակառակորդների ճնշումներին, Ադանայի ջարդերի մասին են ֆիլմ նկարում, անդրադառնում են Թուրքիայի տարածքում հայկական արվեստի` ճարտարապետության, թատրոնի, նկարչության դրսևորումներին: Մենք պիտի շնորհակալ լինենք այդ մարդկանց` թեկուզ ոչ մեծարվեստ կինո ստեղծելու պարագայում: Դա թե՛ մեզ է պետք, թե՛ իրենց: Շատ չեմ ուզում ծավալվել: Ես հրապարակային արվեստախոսությունից հեռու եմ, որովհետև դա վնասում է իսկական արվեստին, ինչպես հրապարակային քաղաքականությունն է խանգարում լուրջ հարաբերություններ ստեղծելուն:

«ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ՍԱՀՄԱՆՆԵՐԸ ԲԱՑԵԼՈՒ ԿԱՄ ՊԱՇՏՊԱՆԵԼՈՒ ՀԱՄԱՐ ԼՈՒՐՋ ՊՐՈՖԵՍԻՈՆԱԼԻԶՄ Է ՊԵՏՔ»

-Հերթական անգամ տապալվեց ադրբեջանական ֆիլմերի փառատոն կազմակերպելու փորձը Հայաստանում: Ի՞նչ կասեք այս մասին:

-Ինձ էլ են հարցրել, թե արդյոք «Ոսկե ծիրանի» ժամանակ ցուցադրո՞ւմ ենք ադրբեջանական ֆիլմեր: Չենք ցուցադրում: Ադրբեջանցիները, հատկապես` մոսկվաբնակները, փորձում են մեզ առաջարկել իրենց ֆիլմերը և սպասում, որ պիտի մերժվեն, բայց մերժելը մշակութային քաղաքականություն չէ: Եթե մենք կռվող, սահման պահող լինեինք, պիտի սատկացնեինք այն մարդուն, ով կփորձեր խախտել սահմանը: Բայց մշակութային սահմաններն այլ տեղում են: Դրանք պետք է ավելի լավ պաշտպանվեն, քան երկրի ֆիզիկական սահմանները: Մշակութային սահմանները բացելու կամ պաշտպանելու համար լուրջ պրոֆեսիոնալիզմ է պետք: Պետք է իմանալ, թե որն է ճիշտ մթնոլորտը, տեղը և ժամանակը: Պետք է հասկանալ` դա կառաջացնի մարդկանց զայրո՞ւյթը, թե՞ ոգևորությունը: Ամեն ընտրությունից առաջ, ամեն Ապրիլի 24-ից առաջ, Մարաղայի, Սումգայիթի կամ Շուշիի ջարդերի տարելիցից առաջ մարդկանց զգացողությունները սրվում են: Այս բաները պետք է հաշվի առնել ցանկացած ֆիլմերի փառատոն անելու դեպքում: «Ոսկե ծիրանը» տարիներ առաջ ցուցադրել է Ադրբեջանի մասին մի ֆիլմ` չեխերի և ադրբեջանցիների համատեղ արտադրության: Դա պատմում էր ադրբեջանական նավթի, դրա շուրջ կատարվող ավազակության, կոռուպցիայի, թշվառության, այդ թշվառության վրա կուտակված մեծ հարստության մասին: Այսինքն` այնպիսի՜ շերտեր էին բացված այդ ֆիլմում, այնպիսի՜ հարստության ու դժբախտության մասին էր պատմվում: Ներկայացվում էր, թե ինչպիսի նպատակների է ծառայում նավթը, ինչպես և որտեղից են գալիս փողերը, ուր են գնում, ինչպես է զենք ձեռք բերվում, ինչպես են «գնվում» միջազգային տարբեր կարծիքներ: Չցուցադրե՞նք այսպիսի ֆիլմը: Եթե երբևէ ադրբեջանցիները ֆիլմ նկարեն Սումգայիթի կոտորածների մասին, դա մեզ մոտ անպայման պիտի ցուցադրվի: Սա մշակութային սահմաններ պաշտպանողի, մշակութային քաղաքականությամբ զբաղվողի տեսակետ է: Բայց կան քաղաքական գործիչներ, որոնք զբաղվում են նաև կինոյով: Ես դրանից բան չեմ հասկանում: Քաղաքականություն, մարդու իրավունքներ, դիվանագիտություն, օրենք… այս ամենն իմ մասնագիտությունը չէ: Ամեն ոլորտում պետք է աշխատեն պրոֆեսիոնալները:

-Ձեզնից իմացա, որ Ադրբեջանում, ի հեճուկս Հայաստանում իրենց փառատոնը տապալողների, անում են հայկական ֆիլմերի փառատոն: Հերթական դիվանագիտական դիվիդե՞նդն են ուզում շահել:

-ՈՒզում են գովազդային մի ակցիա անել, ինչպես միշտ են անում: Նրանց ատելությունը մեր հանդեպ հասել է շատ բարձր ցուցանիշների, հատկապես երիտասարդության շրջանում: Թեկուզ նրանց մեջ լայնախոհ մարդիկ էլ կան, ովքեր բաց աչքերով ու բաց ճակատներով են ապրում և հասկանում են, որ այսպես չի կարող շարունակվել: ՈՒզենք-չուզենք մենք կողք կողքի ենք ապրում, ոչ մեկս ուրիշ տեղ չունի գնալու: ՈՒրեմն պիտի ընդհանուր հայտարարի գալու մի ճանապարհ գտնենք: Սրա մասին շատ է խոսվել, իմաստ չեմ տեսնում կրկնելու հայտնի ճշմարտությունները: Մենք Գերմանիայում հայկական ֆիլմեր ենք ներկայացնում` «Հայկական կինոն, եղեռնը և գերմանացիների դերը եղեռնի հարցում» խորագրի ներքո: Այսինքն` հայկական կինոն ծառայեցնում ենք հայանպաստ մի գործի: Սա իմ ասպարեզն է, ես կարող եմ այստեղ գործել: Բայց երբ քաղաքականության մեջ են օգտագործում կինոն, դա այլ ճանապարհ է, իմ ոլորտը չէ:

-Մասնագետ լինեք, թե ոչ, չեք կարող չտեսնել այն մեծ «կինոն», որ խաղում են մեր քաղաքական գործիչները` «Նախընտրական քարոզարշավ» ընդհանուր խորագրի ներքո: Իբրև կինոգործչի` Ձեզ բավարարո՞ւմ է այդ «կինոկտավը»:

-Իբրև արվեստագետ` ես այդպես չէի բեմադրի քարոզարշավը: Բայց երբեք չեմ սիրում խոսել մի բանի մասին, որ իմը չէ, իմ մասնագիտությունը չէ: Ես մեր կյանքի մասին խոսում եմ իմ ֆիլմերով: Դրանցում ամեն ինչ կա: «Կոնդը», «Սպիտակ քաղաքը», «Վերադարձ Ավետյաց երկիր» և հատկապես «Վավերագրողը» ֆիլմերը ճշմարտությունն են ներկայացնում, իմ կարծիքով, արվեստով: Ես հրապարակախոս չեմ, մունետիկ չեմ, որ մեր իրականության մասին այլ կերպ խոսեմ: Իմ գործը մոնտաժային սեղանի առջև է: Ես այդտեղ առավել մեծ օգուտ եմ բերում հայ մարդուն: ՈՒ ինձ քննադատողներից էլ չեմ նեղանում: Անթերի մարդիկ չկան, ես ևս կատարյալ չեմ: Փառատոն անելը հեշտ գործ չէ, սխալներ էլ կլինեն: Դա հանքափորի աշխատանքին է նման: Մեկ դառնում ես տիեզերագնաց, բարձրանում մինչև աստղերը, մեկ էլ իջնում երկրի ընդերքը: ՈՒ այդ ամենը պահանջում է մեծ հոգեկան, մտավոր, ֆիզիկական ուժ: Ես այս ոլորտի մասին միայն կարող եմ ըստ էության խոսել: Քաղաքականությունն իմը չէ:

Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1770

Մեկնաբանություններ